Wróć do listy artykułów

Czy warto inwestować w afiliację? Cała prawda o afiliacji

Coraz popularniejszym sposobem zarabiania w internecie jest afiliacja. Czy warto się na nią zdecydować? To zależy, czego oczekujesz, czy jesteś aktywny w sieci i jakie są Twoje zainteresowania. Poznaj korzyści z afiliacji, ale dowiedz się również o zagrożeniach związanych z uczestniczeniem w programach partnerskich jako wydawca.
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 05.08.2024
9 min. czytania
6.0/6.0
(2 głosy)
Afiliacja - czy warto?

Afiliacja jest działalnością pozwalającą na zarabianie pieniędzy przez internet. Opiera się na promowaniu w sieci różnymi sposobami i w różnych branżach produktów i usług danej firmy. Jako afiliant możesz wypracować pokaźne zyski z tego tytułu. Dowiedz się, czy warto wejść do sieci afiliacyjnej. Dziś przybliżę Ci, jakie są korzyści i zagrożenia związane z afiliacją.

Zacznij zarabiać już teraz.
Dołącz do programu.
Laptop

Dlaczego warto zająć się afiliacją?

Zajęcie się afiliacją przynosi szereg korzyści, wśród których wymienię 5 podstawowych:

  • Możliwość uzyskania pasywnego dochodu.
  • Elastyczność pracy – pracujesz, kiedy chcesz i jak chcesz.
  • Możliwość pracy zdalnej – nie ma znaczenia, gdzie jesteś, o ile masz dostęp do sieci.
  • Brak konieczności posiadania dużego wkładu własnego – nie musisz inwestować wysokich kwot, by móc zarabiać naprawdę dobre pieniądze.
  • Prostota przystąpienia do wybranej sieci afiliacyjnej – szeroki wybór firm w sieciach pozwoli Ci dobrać odpowiednią kampanię do swoich zainteresowań i charakteru prowadzonej strony.

Afiliacja może być dla Ciebie świetną koncepcją na dodatkowy zarobek, a z czasem stać się źródłem pasywnego dochodu, z którego stopniowo będziesz czerpać większe zyski. Jesteś w stanie dotrzeć z promocją produktu czy usługi danej firmy do wielu ludzi? Masz czytelników, obserwujących albo publiczność dla swojego bloga, strony czy kanału na YouTubie? Spróbuj swoich sił w afiliacji. To w pełni legalna metoda zarabiania, co potwierdza fakt, że od Twoich przychodów odprowadzane są podatki, a współpraca prowadzona jest najczęściej z dobrze znanymi na rynku markami.

W istocie afiliacja ma wiele zalet, ale jak każde działanie w Internecie, ma również kilka wad:

  • Zarobki z afiliacji nie są pewne – nie możesz potraktować ich jako wynagrodzenia np. z etatu, ich wysokość zależy od Twojego zaangażowania i pomysłowości oraz umiejętności przekonywania innych.
  • Musisz poczekać na pierwsze dochody – najprawdopodobniej nie od razu po zarejestrowaniu się w sieci afiliacyjnej zaczniesz zarabiać. Potrzebujesz czasu na poznanie specyfiki danych produktów i usług, a także samego konta wydawcy w sieci oraz na właściwe działanie reklamowe.
  • Musisz liczyć się z ciężką, angażującą Twój czas pracą – mówi się, że nie od razu Rzym zbudowano i tak też jest z działalnością afiliacyjną. Możesz na niej zarabiać, nawet bardzo atrakcyjnie, ale proces ten wymagać będzie czasu, cierpliwości i zaangażowania.
  • Budujesz biznes nie dla siebie – promocja produktów i usług innej firmy może przynosić Ci zarobki, ale to nie Ty zyskujesz rozgłos i popularność. 

Nie tylko dla Ciebie, jako afilianta, działanie w ramach marketingu afiliacyjnego może być korzystne. Korzyści odnoszą również reklamodawcy, którzy dzięki Tobie i innym podobnym wydawcom mogą dotrzeć do szerokiej grupy potencjalnych klientów i zwiększyć swoją sprzedaż.

Potencjalne zyski z marketingu afiliacyjnego

Celem każdego afilianta jest zarobek, możliwie jak najwyższy. Potencjalne zyski z Twojej działalności jako wydawcy możesz maksymalizować, ale wszystko po kolei. Zarabianie na afiliacji wygląda w następujący sposób:

  • Rejestrujesz się w wybranej sieci afiliacyjnej – najlepiej dopasowanej do charakteru swojej aktywności w internecie. Jeśli prowadzisz blog o finansach, reklamuj np. kredyty czy lokaty bankowe, a gdy jesteś kosmetyczką i dzielisz się swoją wiedzą w ramach social mediów, reklamuj kosmetyki, którym sama ufasz.
  • Budujesz stronę internetową, bloga i profile w social mediach – to infrastruktura, jakiej potrzebujesz, by móc w ogóle pracować w marketingu afiliacyjnym i skutecznie polecać produkty i usługi reklamodawców.
  • Monitorujesz swoje działania i liczysz zyski – oczywiście nie od razu, ale z czasem rzeczywiście zaczynasz zarabiać, o ile jesteś konsekwentny i skuteczny w działaniu.

Marketing afiliacyjny pozwoli Ci na zarabianie na szereg sposobów:

  • Za każde kliknięcie w link afiliacyjny i przejście internauty na stronę reklamodawcy – pamiętaj, że w linku jest zaszyfrowane Twoje unikatowe ID jako wydawcy.
  • Za każdą akcję czy sprzedaż, w ramach której dochodzi do kliknięcia w link – reklamodawca może Ci zapłacić np. za wypełnienie formularza lub zapisanie się do newslettera osoby, która kliknęła w Twój odnośnik.
  • Za sprzedaż produktu lub usługi – uzyskujesz prowizje od podejmowanej aktywności przez konsumentów.

We współpracy afiliacyjnej stosowane są różne modele rozliczeń. Dowiedz się, co oznaczają poszczególne skróty:

  • CPS – Cost Per Sale – oznacza koszt za sprzedaż, czyli zarabiasz prowizję za każde zamówienie wygenerowane dzięki podjętym przez Ciebie działaniom. Na przykład, jeśli po kliknięciu w Twój link internauta kupi promowany krem, szampon czy inną rzecz, uzyskasz od tego określoną prowizję.
  • CPA – Cost Per Action – oznacza koszt za akcję, tj. otrzymasz wynagrodzenie za konkretną czynność, jaką wykona użytkownik, np. za wypełnienie formularza elektronicznego czy pobranie aplikacji.
  • CPC – Cost Per Click – oznacza koszt za każde kliknięcie w Twój link afiliacyjny. To prosty model rozliczeń, gdzie otrzymasz wynagrodzenie za każdy ruch na stronie docelowej. Jednak stawki za taki „klik” nie są wysokie.
  • CPL – Cost Per Lead – skupia się na generowaniu leadów. Czyli otrzymasz wynagrodzenie za każdą osobę, którą skłonisz do zainteresowania produktem lub usługą, np. poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego.

Istnieją i inne metody rozliczania dochodów płynących do wydawcy z marketingu afiliacyjnego. Jednak wspominane 4 modele są najczęściej wykorzystywane.

Elastyczność i niezależność finansowa dzięki afiliacji

Wspomniałem już, że wśród korzyści z działalności w sieci afiliacyjnej wymienić należy elastyczność takiej pracy. Nie jesteś związany z jednym miejscem, w którym pracujesz. Przy tym im więcej czasu jej poświęcisz i im bardziej będziesz zaangażowany, tym automatycznie więcej możesz zarobić.

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś potraktował marketing afiliacyjny jako przygodę, sposób na dodatkowy zysk i łączył taką aktywność w sieci z inną pracą. Możesz być na przykład doradcą kredytowym, prowadzić bloga finansowego, kreując swój wizerunek specjalisty. Umieść na nim linki afiliacyjne, a nawet jeśli zarobek nie będzie duży, będzie na pewno osiągnięty niskim kosztem.

Jakie są zagrożenia i wyzwania w marketingu afiliacyjnym?

Jednym z wyzwań afiliacji jest konkurencja z dużymi graczami na rynku. Czy wiesz, że marketing afiliacyjny wykorzystują nie tylko producenci szamponów czy kremów, lecz także tacy giganci rynkowi jak np. „Forbes” czy „New York Times” na rynku wydawniczym? Stanięcie z nimi w szranki z miejsca stawia Cię na straconej pozycji. Jeśli trafisz do bardzo konkurencyjnej branży, to od razu musisz zmagać się z problemem gonienia konkurencji. Liderzy rynkowi działają od lat, a Ty jako młody afiliant niewiele jesteś w stanie zrobić, by móc z nimi skutecznie konkurować.

Możesz mieć trudności wygenerowaniu ruchu i konwersji. Innymi słowy, podejmowane przez Ciebie działania mogą nie przekładać się na pieniądze. Problemem może być to, że nie dostosowałeś swojej strony czy bloga do preferencji odbiorców. Nie wdrażasz też działań, które ułatwiłyby im zakup, wypełnienie formularza czy inną akcję. Upraszczaj, a nie utrudniaj swoim odbiorcom działanie. Być może promujesz niewłaściwy produkt lub usługę, niedopasowane do specyfiki treści, jakie publikujesz w sieci. Brak powiązań pomiędzy contentem a promowanym produktem to droga donikąd – na tym na pewno nie zarobisz.

Ryzykiem związanym z programami afiliacyjnymi jest zależność od nich – od tego, co i jak proponują promować i w jaki sposób rozliczają się z Tobą. Uważaj na zmieniające się warunki współpracy. Niekoniecznie muszą być dla Ciebie tak samo korzystne, jak poprzednie. Jeśli to potrzebne, nie bój się zmienić sieci afiliacyjnej.

Jak unikać najczęstszych błędów w afiliacji?

Unikanie najczęstszych błędów w afiliacji polega w pierwszej kolejności na ich lepszym poznaniu. Jeśli znasz wroga, łatwiej będzie Ci przeciwdziałać sytuacjom narażającym Cię na straty. Na co uważać w afiliacji? Przede wszystkim na:

  • Mniej znane lub mające negatywną opinię sieci afiliacyjne – niewypłacalne sieci często ustalają ponadprzeciętnie wysoki próg wypłat.
  • Transparentność w rozliczaniu współpracy afiliacyjnej – niestety zdarza się, że niektóre firmy nie wypłacają prowizji lub podejmują działania mające na celu opóźnienie dokonywania transakcji.
  • Zmiany warunków współpracy podczas jej trwania – nieuczciwi kontrahenci mogą uciekać się i do takich działań.
  • Fałszowanie sprzedaży lub kliknięć w link afiliacyjny – najczęściej zdarza się to w programach partnerskich typu Pay-Per-Click (PPC) czyli Cost-Per-Click (CPC).
  • Wymaganie dokonania zapłaty za dołączenie do sieci afiliacyjnej – oszustwo typy Pay-to-Join wskazuje na ogół na nieuczciwych partnerów biznesowych, od których trzymaj się z daleka. Większość programów afiliacyjnych jest bezpłatna.

Jak uniknąć błędów w afiliacji? Zachowaj zdroworozsądkowe podejście. Jeśli dana sieć obiecuje Ci ponadprzeciętne zyski w krótkim czasie, bez większego zaangażowania, lepiej trzymaj się od niej z daleka. Nie płać za dołączenie do systemu i sprawdzaj regulaminy współpracy, by nie dać się oszukać. Korzystaj z renomowanych sieci afiliacyjnych, które mają jasną politykę rozliczania się z wydawcami.

Czy afiliacja jest dla każdego?

Nie, afiliacja nie jest przeznaczona dla każdego bez wyjątku. Choć z pozoru wydaje się, że wystarczy Ci komputer czy inne urządzenie z dostępem do internetu, abyś mógł zarabiać jak wydawca, to w praktyce już tak nie jest. Powinieneś spełniać 5 najważniejszych warunków, by nie tylko zostać afiliantem, lecz także na tym zarabiać:

  • mieć co najmniej 18 lat;
  • być „obecny” w sieci jako aktywny internauta, wydawca własnych treści określonego typu;
  • mieć dar przekonywania – w końcu masz promować produkty i usługi innych osób;
  • mieć sprecyzowane zainteresowania i chcieć się w ich obrębie rozwijać;
  • mieć czas i chęci do zaangażowania się w działalność afiliacyjną.

Jeśli Twoja aktywność w sieci sprowadza się do czytania artykułów w serwisach i portalach, a do tego dodajesz kilka zdjęć w social mediach i parę komentarzy, dołączenie do sieci afiliacyjnej niekoniecznie będzie dla Ciebie dobrym wyborem. Na pytanie o to, czy afiliacja jest trudna, nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jakim jesteś użytkownikiem internetu, jak dobrze znasz zasady marketingu i czy potrafisz je wykorzystywać w praktyce.

Podsumowanie – czy warto zająć się afiliacją?

Afiliacja i działalność w sieciach afiliacyjnych jako wydawca pozwoli Ci być może na wypracowanie całkiem pokaźnych zysków. Sam musisz ocenić na podstawie własnych doświadczeń, czy praca w afiliacji się opłaca. Jeśli będziesz konsekwentny w działaniu, zaangażowany w promowanie produktów i usług, a przy tym skutecznie przyciągniesz użytkowników, będziesz osiągał coraz wyższe zarobki.

Cała prawda o afiliacji jest taka, że może być sposobem na dodatkowy zarobek, ale i pomóc Ci zbudować dochód pasywny, którego skalę możesz sam kształtować. Twoja praca ma znaczenie – wykonuj ją tak, jak chcesz, w dowolnym miejscu i czasie. Dowiedz się więcej o afiliacji. Opinie dotychczasowych wydawców, którzy już mają pierwsze doświadczenia z tym związane, będą dla Ciebie cenną wskazówką.

Przeczytaj także: 

  1. Czy afiliacja jest bezpieczna? Na co uważać?
  2. Jak rozliczyć przychody z afiliacji?
  3. RANKING 2024 – sprawdź najlepsze programy afiliacyjne
  4. Afiliacja ubezpieczeń – najlepsze programy partnerskie
  5. Polecaj konta i zarabiaj – co się za tym kryje?
  6. Jak zarabiać na swojej stronie Internetowej?
  7. Narzędzia afiliacyjne – popularne narzędzia dla wydawców
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 05.08.2024
9 min. czytania
6.0/6.0
(2 głosy)
Oceń artykuł to dla nas ważne:
Twoja opinia pozwala nam pisać jeszcze lepsze treści.

Komentarze

0 Komentarzy