Link afiliacyjny – co to jest i jak można na nim zarobić?
Co to jest link afiliacyjny? To narzędzie pozwalające afiliantom na reklamowanie produktów i usług w obrębie strony internetowej, social mediów czy na blogu. Klient, który kliknie taki link i dokona założonej akcji, np. kupi wybrany produkt, zapewni Ci prowizję od reklamodawcy. W ten sposób możliwe jest zarabianie na linkach afiliacyjnych. Sprawdź, jak skutecznie umieszczać je w sieci.
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Data publikacji: 23.05.2024
8 min. czytania
Chcesz zarabiać w programach partnerskich? Zostań afiliantem i wykorzystaj linki afiliacyjne, by wypracować prowizje. Co to są linki afiliacyjne? To odnośniki tekstowe, dzięki którym prowadzący program afiliacyjny wie, że zdobył danego klienta dzięki Tobie. Zobacz, jak to przebiega.
Zacznij zarabiać już teraz.
Dołącz do programu.
Co to jest link afiliacyjny?
Podstawą działania afilianta w programach partnerskich i zarabiania w internecie jest link afiliacyjny. Co to jest? To unikatowy adres URL kierujący do strony reklamodawcy, czyli do witryny promującej jakiś produkt lub usługę. Po jego kliknięciu możliwe jest złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera czy też wypełnienie formularza elektronicznego.
W ramach afiliacji możesz wypracować dochód w postaci naliczanej prowizji. Uzyskasz ją, kiedy ktoś klinie link afiliacyjny umieszczony na Twojej witrynie lub blogu, a następnie wykona określoną akcję. W zależności od przyjętego modelu rozliczania się z afiliacji płatność odbywa się za:
- samo kliknięcie w link – pay-per-click;
- pozyskanie klienta, który wypełni formularz – pay-per-lead lub pay-per-action;
- dokonanie zakupu z linku afiliacyjnego – pay-per-sale.
Na pierwszy rzut oka link afiliacyjny wygląda jak zwykły adres strony internetowej. Nie do końca tak jest, ponieważ jest on ściśle powiązany z konkretnym programem afiliacyjnym.
Jak sprawdzić, czy link jest afiliacyjny? Rozpoznasz go między innymi po tym, że jest on dość długi oraz zawiera dodatkowe ciągi liter i cyfr. Te ciągi są bowiem zaszyfrowanym kodem. Dzięki niemu system afiliacyjny może rozpoznać, od jakiego wydawcy dany użytkownik kliknął link i przez to prawidłowo naliczyć mu z tego tytułu prowizję.
Prawne aspekty linków afiliacyjnych
Linki afiliacyjne są formą reklamy i zgodnie z rekomendacją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) powinny być wyraźnie oznaczone. Zgodnie z prawem ważne jest, by ich oznaczenie wskazywało promowaną markę i to, że właściciel strony na nich zarabia.
Rodzaje linków afiliacyjnych
Istnieją różne rodzaje linków afiliacyjnych i zazwyczaj na etapie ich tworzenia można wybrać jeden z nich. Najczęściej wykorzystywane są:
- Link tekstowy, czyli adres URL zapisany za pomocą ciągu liter i liczb. Możesz go wklejać w internecie w bezpośredniej formie lub osadzać pod anchor text, czyli konkretną nazwą, która dla użytkownika jest widoczna jako podkreślone słowo lub fraza w kolorze niebieskim.
- Baner reklamowy, a więc obrazek z zawartym adresem URL, po którego kliknięciu użytkownik przeniesie się na stronę reklamodawcy.
- Link z kodem kuponu – linki afiliacyjne mogą mieć unikatowy kod kuponów, a kiedy ktoś skorzysta z kodu przy zakupie, Tobie jako afiliantowi zostanie naliczona prowizja.
- Link generujący zniżki – specjalny link automatycznie obniżający cenę produktu lub usługi, dla osób, które za jego pośrednictwem dokonają zakupu.
Polecamy także: Zarabianie na promocjach bankowych – na czym polega i ile można zarobić?
Jak działa link afiliacyjny?
Każdy link partnerski zawiera kod afiliacyjny, pozwalający na zliczanie kliknięć internautów i naliczanie dla Ciebie prowizji. Krok po kroku przebiega to następująco:
- jako wydawca publikujesz link afiliacyjny w internecie,
- internauta klika link partnerski i następnie przekierowany jest na stronę reklamodawcy,
- klient dokonuje zakupu dowolnego produktu w sklepie partnera,
- zarabiasz prowizję od zrealizowanej akcji – od sprzedaży, wypełnienia formularza, a niekiedy tylko za kliknięcie w sam link afiliacyjny.
Link afiliacyjny nazywany jest także linkiem trackingowym lub właśnie śledzącym. Dlaczego? Gdyż jest on cały czas monitorowany przez program partnerski, w którym został wygenerowany. Każdy taki link jest generowany indywidualnie dla danego wydawcy, dlatego zawiera Twoje unikatowe ID oraz kody identyfikujące daną kampanię reklamową.
Załóżmy więc, że umieścisz link afiliacyjny na swojej stronie internetowej i jakiś internauta go kliknie. Potem po przeniesieniu na witrynę reklamodawcy dokona na niej też określonej akcji, np. zakupi proponowany produkt. Cały ten ciąg zdarzeń dostrzeże afiliacyjny system śledzący. W efekcie odnotuje transakcję użytkownika Twojej strony i przypisze Ci jako wydawcy odpowiednią prowizję.
W ramach podejmowanej współpracy w sieci afiliacyjnej reklamodawca generuje dla Ciebie indywidualny link, który umieszczasz np. na swojej stronie internetowej. Jeśli odwiedzający ją internauta kliknie ten odnośnik, to jego aktywność będzie śledzona.
Pamiętaj, że w wielu modelach rozliczeń afiliacji reklamodawcy gwarantują określony czas żywotności plików cookies. Chodzi tutaj o czas, przez jaki transakcja jest naliczana na Twoje konto jako wydawcy od momentu kliknięcia linka. Najczęściej żywotność ta wynosi 30 dni. Internauta nie musi więc od razu dokonać zakupu po kliknięciu, aby trafiła do Ciebie prowizja.
Jak wygenerować link afiliacyjny?
Link afiliacyjny wygenerujesz w łatwy sposób – wystarczy, że:
- zalogujesz się do panelu wydawcy na stronie programu partnerskiego;
- znajdziesz generator linków afiliacyjnych;
- wybierzesz produkt lub usługę, jakie chcesz polecać, i klikniesz przycisk np. „pobierz link partnerski”;
- odpowiesz na pytania dotyczące dodatkowych parametrów generowanego linku afiliacyjnego, np. o jego rodzaj, nazwę, adres strony, na której chcesz umieścić taki link.
Po wygenerowaniu linka polecającego wystarczy, że go skopiujesz, aby móc go potem używać do polecania danego produktu lub usługi w internecie.
Jak zarabiać na linkach afiliacyjnych? Krok po kroku
Zarabianie na linkach afiliacyjnych zawsze rozpoczyna się od nawiązania współpracy z reklamodawcą:
- wchodzisz na stronę internetową reklamodawcy (programu partnerskiego),
- rejestrujesz się jako wydawca w programie afiliacyjnym,
- logujesz się do panelu wydawcy,
- generujesz link afiliacyjny,
- kopiujesz link i wykorzystujesz go do polecania danego produktu lub usługi,
- kontrolujesz konto wydawcy online, sprawdzając efektywność prowadzonych działań marketingowych i wysokość wypracowanych prowizji.
Nie musisz być rozpoznawalny w internecie, być influencerem, poczytnym bloggerem czy twórcą na YT. Oczywiście to wszystko może okazać się bardzo pomocne, ale nie jest wymagane. Każdy może stać się afiliantem i zarabiać na poleceniach w Internecie.
Link afiliacyjny możesz zamieścić tak naprawdę wszędzie w Internecie. Jak je promować? Możesz je publikować:
- na własnej stronie internetowej, np. w treściach umieszczanych na blogu, we wpisach, aktualnościach, artykułach;
- na swoim profilu w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram czy Pinterest – linki możesz m.in. wplatać w tekst lub umieszczać w opisach zdjęć;
- na swoim kanale YouTube, np. w opisie pod filmem, jednocześnie informując oglądających, że taki link się tam znajduje lub wpisując informację o reklamowym charakterze linku;
- na forach internetowych, w komentarzach pod artykułami na różnych stronach czy też na facebookowych grupach;
- w prywatnych wiadomościach do znajomych – wysyłanych mailem, SMS-em czy też za pomocą popularnych komunikatorów typu Messenger czy WhatsApp.
Jak widzisz, nie musisz być właścicielem strony internetowej, by móc zarabiać na afiliacji.
Dobre praktyki umieszczania linków afiliacyjnych
Szeroka dostępność programów partnerskich sprawia, że dziś każdy może zarabiać w sieci jako afiliant. Konkurencja jest duża, dlatego ważne jest, by być uczciwym w tym, co robisz. Poznaj dobre praktyki umieszczania linków afiliacyjnych:
- zawsze informuj o tym, że link ma charakter afiliacyjny, a Ty na nim zarabiasz – transparentność jest wymagana w działaniach w programach partnerskich z punktu widzenia prawa;
- wybieraj do promowania produkty i usługi spójne z tematyką, jaką poruszasz na swojej stronie internetowej, na blogu, na kanale YT, na Instagramie czy FB – dzięki temu jesteś wiarygodniejszy dla odbiorców;
- używaj linków afiliacyjnych nie tylko w formie tekstowej, lecz także banera czy kodu zniżkowego – urozmaicisz je;
- ograniczaj liczbę umieszczanych na swojej stronie linków afiliacyjnych – sprawisz, że Twoja strona internetowa nie przekształci się w tablicę ogłoszeń;
- stosuj linki afiliacyjne wyłącznie w naturalny, nienachalny sposób – nie bądź natarczywy, tylko wspierający, i stawiaj się w roli eksperta, by rzeczywiście zachęcić odbiorców do kliknięcia w link i wykonanie określonej akcji.
Dowiedz się więcej: Czy warto zacząć współpracę jako wydawca?
Jak nie umieszczać linków afiliacyjnych?
Wiesz już, jak we właściwy sposób podejść do kwestii publikacji linków afiliacyjnych. Skupimy się teraz na tym, czego robić absolutnie nie powinieneś:
- Promować produktów i usług kompletnie niezwiązanych z tematyką Twojej strony, bloga itp. – jeśli prowadzisz bloga z tematyką beauty, to nie promuj środków ochrony roślin. Na blogu parentingowym nie umieszczaj zaś linków do agencji organizującej wieczory panieńskie i kawalerskie.
- Publikować zbyt dużej liczby linków afiliacyjnych na swojej stronie – zamiast wartościowych treści użytkownik strony będzie widział wyłącznie reklamy, co z pewnością może go zniechęcić do ponownej wizyty.
- Nachalnie przekonywać i namawiać użytkowników do zakupu za pośrednictwem linków afiliacyjnych – może to wywołać odwrotny skutek do zamierzonego.
- Nie informować o reklamowym charakterze linku afiliacyjnego – jest to niezgodne z rekomendacjami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czy zarabianie na linkach afiliacyjnych się opłaca?
Zarabianie w internecie na bazie linków afiliacyjnych i programów partnerskich z pewnością może przynosić dochód, a jego wysokość uzależniona jest od wielu zmiennych:
- Twojego zaangażowania,
- pomysłowości w umieszczaniu linków,
- stawek proponowanych przez dany program,
- skuteczności w polecaniu produktów.
Najwyższe prowizje oferują m.in. programy z branży finansowej, bo od 50 zł do 300 zł za pozyskanie klienta, natomiast za osiągnięcie bardziej ambitnego celu marketingowego nawet 5000 zł. Atrakcyjne są też niektóre programy związane z modą, ponieważ proponują niekiedy nawet kilka procent od wartości zamówienia.
Najlepiej zarabiają bowiem osoby, które aktywnie prowadzą swoje blogi lub kanały w mediach społecznościowych oraz mają dzięki temu szerokie grono odbiorców. W ich przypadku marketing afiliacyjny zapewnia dochody nawet rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Najmniej aktywni afilianci zarabiają natomiast od kilku do kilkuset złotych w ciągu miesiąca.
Na koniec, polecamy nasz: RANKING 2024 – sprawdź najlepsze programy afiliacyjne
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Data publikacji: 23.05.2024
8 min. czytania
Oceń artykuł to dla nas ważne:
Twoja opinia pozwala nam pisać jeszcze lepsze treści.
Komentarze