Wróć do listy artykułów

Modele rozliczeń w afiliacji – CPS, CPL, CPA, CPC i FF

Chcąc zarabiać na polecaniu produktów w internecie, powinieneś wiedzieć, że istnieją różne modele rozliczeń w afiliacji. Jest to bardzo ważne, bo w każdym z nich otrzymasz prowizję za inny efekt swoich działań marketingowych. Poniżej dowiesz się, czym różnią się poszczególne modele oraz jak wybrać model rozliczeń w afiliacji, by osiągać satysfakcjonujące dochody.
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 27.06.2024
8 min. czytania
6.0/6.0
(2 głosy)
Modele rozliczeń w afiliacji – CPS, CPL, CPA, CPC i FF

Obecnie afiliacja to jeden z popularniejszych sposobów na zarabianie w internecie, z którego chętnie korzystają blogerzy i osoby aktywne w mediach społecznościowych. Polega on na przystąpieniu do programu partnerskiego jako wydawca (afiliant) i polecaniu produktów partnerów innym osobom w zamian za wynagrodzenie.

Zacznij zarabiać już teraz.
Dołącz do programu.
Laptop

Modele rozliczeń w afiliacji

W marketingu afiliacyjnym wynagrodzenie dla wydawców ma formę prowizji określanej kwotowo lub procentowo. W większości przypadków taka prowizja jest wypłacana od konkretnych efektów działań marketingowych, czyli konwersji. W zależności od tych efektów można wyróżnić cztery najpopularniejsze modele rozliczeń w afiliacji:

  • CPL (ang. Cost per Lead, czyli koszt za lead) – prowizja jest wypłacana za pozyskany przez wydawcę lead, czyli osobę, które wyrazi zainteresowanie produktem lub usługą np. poprzez wypełnienie formularza zamówienia;
  • CPA (Cost per Action, czyli koszt za akcję) – w tym przypadku wydawca może liczyć na prowizję, jeśli jakaś osoba kliknie w udostępniony przez niego link afiliacyjny oraz dokona określonej czynności np. zapisze się do newslettera, wypełni formularz kontaktowy, pobierze aplikację itp.;
  • CPS (Cost per Sale, czyli koszt za sprzedaż) – w tym modelu wydawca otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż wygenerowaną przez link afiliacyjny;
  • CPC (Cost per Click, czyli koszt za klik) – w modelu tym wydawca otrzymuje wynagrodzenie za każde kliknięcie linka lub w baner.

Nietrudno zauważyć, że modele CPS, CPL, CPA w afiliacji przynoszą reklamodawcom największe korzyści. Z tego względu stosowane są najczęściej oraz obowiązują w nich najwyższe stawki. Najniższe prowizje są w modelu CPC, ponieważ nawet bardzo duża ilość kliknięć w link lub baner może nie dać żadnych efektów sprzedażowych. Właśnie dlatego model CPC stosowany jest w afiliacji coraz rzadziej.

Pozostałe modele – CPM, COD, CPO, FF, PPI, IVR, SMS, SMS CHAT

Zdarza się, że programy partnerskie rozliczenia z wydawcami opierają na zupełnie innych modelach niż te wymienione wyżej. Warto je zatem również znać, a przynajmniej te następujące:

  • CPM (Cost per Mile, czyli dosłownie koszt za tysiąc) – model ten stosowany jest głównie w rozliczeniu prowizji za umieszczenie reklamy na stronie i określa stawkę takiej prowizji za 1000 wyświetleń reklamy;
  • COD (Cash On Delivery, czyli koszt za dostawę) – model ten polega na wypłacie prowizji za pozyskanie klienta, który zamówi towar i zapłaci za niego przy odbiorze;
  • CPO (Cost per Order, czyli koszt za zamówienie) – w tym modelu wydawca otrzymuje prowizję za każde zamówienie produktu wygenerowane za pośrednictwem linka afiliacyjnego, a więc jej wysokość jest najczęściej stała, niezależna od wartości sprzedaży;
  • FF (Flat Fee, czyli stała opłata) – z modelem tym spotkasz się przy zarabianiu na reklamach w internecie, ponieważ w ten sposób rozliczane jest wynagrodzenie za umieszczenie reklamy na stronie i stała opłata jest tutaj wypłacana za określony okres jej wyświetlania np. tydzień lub miesiąc, niezależnie od liczby kliknięć;
  • PPI (Pay Per Install, czyli płatność za instalację) – model ten polega na wypłacie prowizji za każdą instalację aplikacji lub oprogramowania, a więc stosowany jest przy afiliacji właśnie takich produktów;
  • IVR (Interactive Voice Response) – w tym modelu afiliant otrzymuje prowizję w przypadku, gdy jakaś osoba korzystając z jego polecenia, odbędzie płatną rozmowę na infolinii; taka prowizja naliczana jest najczęściej od każdej rozpoczętej minuty połączenia;
  • SMS – model ten polega na wypłacie prowizji od każdej osoby, która zapisze się do subskrypcji usług poprzez SMS;
  • SMS Chat – jest to model stosowany przy promowaniu usług czatu SMS i polega na naliczaniu prowizji np. od czasu, jaki użytkownik spędzi na takim czasie wskutek skutecznego polecenia go przez afilianta.

Modele hybrydowe w afiliacji

W marketingu afiliacyjnym występują także modele hybrydowe, czyli łączące różne metody naliczania prowizji dla wydawcy. Zapewniają one większe możliwości zarobkowe afiliantom, a więc także motywują ich do aktywniejszych działań marketingowych. Ich stosowanie przynosi zatem korzyści i reklamodawcom, którzy dzięki temu mogą liczyć na lepsze efekty kampanii.

Najczęściej spotykane modele hybrydowe w afiliacji to:

  • CPL+CPS – wydawca najpierw otrzymuje prowizję za pozyskanie potencjalnego klienta, a potem także prowizję za sprzedaż, jeśli klient ten zdecyduje się na zakup produktu;
  • CPS+CPA – w tym modelu wydawca może otrzymać prowizję nie tylko za sprzedaż produktu, ale również za dodatkowe działanie wykonane przez pozyskanego klienta np. zapisanie się do newslettera;
  • CPC+CPS – w tym przypadku wydawca otrzymuje niewielką prowizję za każde kliknięcie baneru lub linka, a potem dodatkowe wynagrodzenie za wygenerowaną w ten sposób sprzedaż.

Jak wybrać najlepszy model rozliczeń dla swojej kampanii?

Model rozliczeń w afiliacji zależy od reklamodawcy, a więc to on musi go odpowiednio wybrać, aby był efektywny. Strategia rozliczeń w marketingu afiliacyjnym z założenia powinna być dostosowana do celu kampanii, który może być bardzo różny. Takim celem może być powiększenie bazy klientów, zwiększenie sprzedaży, albo jedynie wzrost rozpoznawalności marki.

Z punktu widzenia wydawcy sposób naliczania prowizji ma również znaczenie, ponieważ od tego będą zależały jego dochody. Jako afiliant powinieneś się więc przede wszystkim zastanowić, jakie masz szanse na wygenerowanie oczekiwanej konwersji w przypadku danego produktu, swojej grupy odbiorców, czy też przyjętej strategii marketingowej.

Bardzo trudno zatem wytypować najlepsze modele rozliczeń afiliacyjnych, ponieważ dla każdego mogą być to zupełnie inne systemy. Aby ułatwić wybór najkorzystniejszego, w poniższej tabeli przedstawiamy bardziej szczegółową charakterystykę tych najpopularniejszych.

Model rozliczeń w afiliacji

Stawki prowizji

Cele kampanii

Branże

CPC / PPC

Stałe kwotowe

Zwiększenie świadomości marki;  Wprowadzenie nowego produktu na rynek; Wypromowanie akcji specjalnej.

Różne

CPL / PPL

Stałe kwotowe

Pozyskanie leadów

Płatne serwisy internetowe; Porównywarki produktów; Ubezpieczenia i inne branże, gdzie priorytetem jest pozyskanie osób, które dokonają rejestracji na stronie lub wypełnią formularz kontaktowy.

CPA/ PPA

Stałe kwotowe

Cele mogą być różne np.: Zwiększenie bazy klientów; Sprzedaż; Pozyskanie leadów.

Usługi internetowe; Konta bankowe; Ubezpieczenia; Chwilówki; Rozrywka online np. VOD, gry; Aplikacje.

CPS/ PPS

Procentowe od wartości sprzedaży lub stałe kwotowe

Sprzedaż

Różne m.in.: E-commerce, finanse (kredyty i pożyczki).

CPL+CPS

Kwotowe lub kwotowe i procentowe

Pozyskanie leadów i sprzedaż

Branże, w których klient potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupie produktu np.: ubezpieczenia, kredyty

CPS+CPA

Kwotowe lub kwotowe i procentowe

Sprzedaż

Branże, w których oczekiwane są od klienta dodatkowe działania po zakupie produktu np.:

Konta bankowe – gdy po jego założeniu klient powinien spełnić dodatkowe warunki promocji np. zapewnić odpowiednie wpływy na rachunku

Czy wybrany typ rozliczeń wpływa na zarobki?

Wybór odpowiedniego modelu rozliczeń afiliacyjnych wpływa istotnie na zarobki wydawcy. Najwyższe prowizje oferuje model CPS, dlatego często jest wybierany przez afiliantów. Warto jednak zwrócić uwagę, że wygenerowanie sprzedaży z linka afiliacyjnego może być znacznie trudniejsze niż np. wygenerowanie leada.

Najlepszym przykładem jest branża pożyczkowa, w której prowizje wypłacane są albo za samo złożenie wniosku o pożyczkę przez klienta (CPA), albo za wygenerowanie sprzedaży w postaci przyznania pożyczki (CPS). Prowizja za sam wniosek jest zwykle niższa niż za przyznanie pożyczki. Jednak na przyznanie pożyczki poleconemu klientowi afiliant nie ma wpływu, ponieważ jego wniosek może być odrzucony ze względu na brak zdolności kredytowej. Może się więc okazać, że na 10 wygenerowanych wniosków, tylko 3 poskutkują przyznaniem pożyczki. W takiej sytuacji wydawca musi dokładnie przeanalizować, co mu się bardziej opłaca, czy model CPA, czy CPS.

Podobną analizę należy wykonać w przypadku każdego innego produktu. Nie zawsze bowiem wybór modelu oferującego najwyższe prowizje poskutkuje faktycznie najwyższymi zarobkami.

Pod tym samym kątem muszą analizować modele rozliczeń reklamodawcy, ponieważ z tym się także wiąże optymalizacja kampanii afiliacyjnych. W ich przypadku bowiem najlepszym modelem rozliczeniowym będzie taki, który pozwoli osiągnąć najwyższą konwersję przy możliwie najniższych kosztach.

Najczęstsze błędy w wyborze modeli rozliczeń w afiliacji. Jak ich unikać?

Ze względu na to, jak różne modele rozliczeń proponuje afiliacja, często dochodzi do ich błędnego wyboru. Ze strony reklamodawców błędy polegają zwykle na niedostosowaniu sposobu naliczania prowizji do rodzaju produktu i celów marketingowych. Z kolei błędy wydawców przy wyborze modelu rozliczeń najczęściej dotyczą niedopasowania go do swoich możliwości promocyjnych. Trudno bowiem oczekiwać wysokich zarobków np. w przypadku modelu CPC, gdy działania promocyjne skupione są na stronie o słabym ruchu.

Właśnie dlatego tak ważne jest najpierw dokładne opracowanie strategii afiliacyjnej, a także nieustanne monitorowanie jej wyników oraz ewentualne dostosowanie do zmieniających się warunków rynkowych. Nawet efektywne modele afiliacyjne mogą w każdej chwili przestać generować oczekiwaną konwersję i wówczas należy je zmienić.

Zmiana systemu rozliczeń w trakcie kampanii

Zmiana systemu rozliczeń w trakcie kampanii jest jak najbardziej możliwa, o ile przewiduje to regulamin danego programu. Dzięki temu reklamodawcy mogą elastycznie dostosowywać model rozliczeń np. do nowych warunków cenowych swoich produktów lub celów marketingowych. W takim przypadku wydawcy muszą być jednak niezwłocznie poinformowani o zmianie i nowym sposobie naliczania prowizji.


Warto wiedzieć:

  1. Poznaj sposoby na dochód pasywny w Internecie
  2. Jak zarobić 200 zł w Internecie? Mamy szybkie sposoby!
  3. Czy afiliacja jest bezpieczna? Na co uważać?
  4. Sprawdź renomowane programy afiliacyjne
  5. Afiliacja ubezpieczeń – najlepsze programy partnerskie
Piotr Łuczak
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 27.06.2024
8 min. czytania
6.0/6.0
(2 głosy)
Oceń artykuł to dla nas ważne:
Twoja opinia pozwala nam pisać jeszcze lepsze treści.

Komentarze

0 Komentarzy