Wróć do listy artykułów

Jak według prawa oznaczać linki afiliacyjne? Odpowiadamy!

Zarabiasz na promowaniu linków afiliacyjnych w Internecie? Aby działać zgodnie z prawem, powinieneś je oznaczać jako materiał reklamowy. W przeciwnym razie możesz narazić się na poważne kary. Poniżej podpowiemy Ci, jak oznaczyć linki afiliacyjne w prawidłowy sposób, by uniknąć przykrych konsekwencji.
Martyna Anniuk
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 21.08.2024
5 min. czytania
6.0/6.0
(3 głosy)
Jak według prawa należy oznaczać linki afiliacyjne? Odpowiadamy!

Link afiliacyjny to specjalny adres URL, który prowadzi do strony internetowej reklamodawcy. Z punktu widzenia polskiego prawa jest on formą odpłatnej reklamy, która powinna być właściwie oznaczona. Choć przepisy nie precyzują, jak powinno wyglądać oznaczanie linków afiliacyjnych, pewne wytyczne w tym zakresie zawierają Rekomendacje Prezesa UOKiK, które Ci poniżej wyjaśnimy.

Zacznij zarabiać już teraz.
Dołącz do programu.
Laptop

Link afiliacyjny jest zaliczany do współpracy reklamowej, ponieważ za jego pomocą promujesz w internecie konkretną markę lub produkt, a w zamian za to uzyskujesz wynagrodzenie. Ze względu na to, że promując linki afiliacyjne, zarabiasz prowizję, zgodnie z polskimi przepisami musisz takie linki oznaczać jako materiał reklamowy.

Konieczność oznaczania linków afiliacyjnych jako materiałów reklamowych wskazał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Brak takiego wyraźnego oznaczenia jest złamaniem przepisów, ponieważ może:

  • wprowadzać konsumentów w błąd,
  • być uznane za niedozwoloną kryptoreklamę,
  • łamać zasady uczciwej konkurencji.

Wytyczne, jak oznaczać linki afiliacyjne, znajdziemy w „Rekomendacjach Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych” z 2022 r. Tak naprawdę jednak linki afiliacyjne trzeba właściwie oznaczać także przy ich promowaniu w innych miejscach w sieci np. na blogu, czy nawet w wiadomościach e-mail. (Źródło: https://uokik.gov.pl/influencer-marketing)

Jak oznaczyć linki afiliacyjne?

Zgodnie z rekomendacją UOKiK oznaczenie materiałów reklamowych powinno być:

  • czytelne – oznaczenie linków musi być zatem widoczne i wyróżniające się z pozostałej treści, co możesz osiągnąć choćby poprzez użycie odpowiedniej czcionki (np. w innym kolorze);
  • jednoznaczne – do oznaczenia linków musisz użyć konkretnych określeń, które nie będą budziły wątpliwości np. „współpraca reklamowa”, a nie „współpraca”, a ponadto powinieneś wskazać nazwę promowanej marki;
  • zrozumiałe – jeśli np. umieszczasz link afiliacyjny na stronie lub profilu polskojęzycznym, to jego oznaczenie również powinno być w języku polskim np. „reklama”, a nie „advertisement”.

Jak oznaczyć linki afiliacyjne w praktyce zgodnie z powyższymi wytycznymi, wyjaśnimy Ci niżej.

Oznaczanie linków afiliacyjnych na stronie internetowej

Promowanie linków afiliacyjnych to najpopularniejszy sposób na zarabianie na stronie internetowej lub blogu. Najczęściej polega to na umieszczeniu takich linków w treści danego wpisu lub artykułu w formie anchor textu, czyli podlinkowanej konkretnej frazy kluczowej.

Jak oznaczyć taki link jako materiał reklamowy? Możesz to zrobić poprzez poinformowanie od razu w treści wpisu/ artykułu, że udostępniony link afiliacyjny promuje dany produkt na podstawie Twojej płatnej współpracy z programem partnerskim.

Dobrą praktyką jest również umieszczenie na początku lub na dole strony bardziej ogólnej informacji np.:

Ten wpis może zawierać linki afiliacyjne, dzięki którym wydawca strony może uzyskać prowizję, jeśli w nie klikniesz i dokonasz za ich pośrednictwem zakupu produktu. Kliknięcie linków nie wiąże się z dodatkowymi kosztami i jest całkowicie dobrowolne.

Oznaczanie linków afiliacyjnych na social mediach

Oznaczanie linków afiliacyjnych w social mediach według wytycznych UOKiK powinno odbywać się dwupoziomowo:

  • z wykorzystaniem funkcjonalności danej platformy do oznaczania treści jako materiału reklamowego (taką funkcję znajdziesz m.in. na Facebooku, Instagramie, czy TikToku);
  • poprzez samodzielnie umieszczenie informacji, że treść ma komercyjny charakter i dotyczy konkretnej marki.

Do oznaczania linków afiliacyjnych w social mediach najprościej użyć krótkich i zrozumiałych hashtagów, poprzez umieszczenie ich na końcu postu. Do tych rekomendowanych należą m.in.:

  • #Reklama
  • #MateriałReklamowy
  • #PostSponsorowany
  • #MateriałSponsorowany
  • #WspółpracaReklamowa
  • #PłatnaWspółpraca.

Pamiętaj, by oprócz tego poinformować swoich odbiorców o tym, jaką markę promujesz. Przykładowo, jeśli publikujesz post, w którym za pomocą linka polecasz konto w mBanku, możesz go oznaczyć w następujący sposób: #PłatnaWspółpraca #mBank.

Oznaczanie linków afiliacyjnych na YouTubie

A jak oznaczyć linki afiliacyjne na YouTube? W tym przypadku musisz przestrzegać takich samych zasad, czyli oznaczyć materiał jako reklamowy z wykorzystaniem funkcjonalności platformy, a dodatkowo umieścić własną informację na temat tego, co reklamujesz.

Najprościej zrobisz to poprzez zamieszczenie w opisie filmu linku afiliacyjnego wraz z odpowiednim wyjaśnieniem, czego on dotyczy. Możesz też użyć wspomnianych wyżej hasztagów.

Oznaczanie linków afiliacyjnych wysyłanych mailowo

Przy przesyłaniu linków afiliacyjnych mailowo, także powinieneś pamiętać o ich oznaczaniu jako materiału reklamowego. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy takie wiadomości wysyłasz do obcych osób np. z listy subskrybentów newslettera.

Jak oznaczyć linki afiliacyjne w tym przypadku? Wystarczy w treści maila zamieścić informację o marketingowym charakterze wiadomości. Pamiętaj także, że maile reklamowe, a więc także te zawierające linki afiliacyjne, możesz wysyłać wyłącznie do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych.

Dlaczego oznaczanie linków afiliacyjnych jest ważne?

Oznaczenie linków afiliacyjnych jest ważne dla konsumentów, ponieważ zapewnia przejrzystość i pozwala świadomie ocenić, czy dana rekomendacja jest obiektywna, czy wynika z płatnej współpracy. I chociaż może wydawać się zbędnym utrudnieniem, lepiej nie lekceważ tego wymogu.  Możesz przez to utracić zaufanie odbiorców swoich treści oraz narazić się na kłopoty wynikające z łamania przepisów.

Co grozi za nieoznaczenie linku reklamowego? Za nieoznaczenie linku reklamowego grozi kara finansowa od UOKiK w wysokości do 10% rocznego obrotu. Dodatkowo pokrzywdzeni konsumenci mogą się domagać zasądzenia od Ciebie odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.

Narzędzia i wtyczki do prawidłowego oznaczania linków afiliacyjnych

W prawidłowym oznaczaniu linków afiliacyjnych pomóc Ci mogą gotowe narzędzia. Przykładem są wtyczki do WordPressa: Pretty Links i Thirsty Affiliates, które służą do kompleksowego zarządzania linkami afiliacyjnymi. Dzięki nim możesz m.in. skracać długie i skomplikowane linki do bardziej czytelnych form oraz analizować ich skuteczność dzięki raportom. Jeśli natomiast jeszcze nie wiesz, jak umieszczać linki afiliacyjne, narzędzia te pomogą Ci je automatycznie podpinać w treści pod konkretne frazy kluczowe.

W kontekście oznaczania linków afiliacyjnych wspomniane wtyczki posiadają także funkcję „Disclosure Notice/ Message”. Za jej pomocą możesz ustawić, aby na stronie automatycznie wyświetlał się komunikat informujący o odpłatnej współpracy z programem partnerskim i stosowaniu w witrynie linków afiliacyjnych.

Dowiedz się więcej o linkach afiliacyjnych: 

  1. Jak utworzyć link afiliacyjny? PRZEWODNIK
  2. Afiliacja – co to jest i na czym polega?
  3. Jak zostać wydawcą sieci afiliacyjnych i dlaczego warto?
  4. Czym jest sieć afiliacyjna i jakie są najlepsze sieci afiliacyjne w Polsce?
  5. Czy warto inwestować w afiliację? Cała prawda o afiliacji
Martyna Anniuk
Affiliate Manager
Rzetelne źródło informacji
0
Data publikacji: 21.08.2024
5 min. czytania
6.0/6.0
(3 głosy)
Oceń artykuł to dla nas ważne:
Twoja opinia pozwala nam pisać jeszcze lepsze treści.

Komentarze

0 Komentarzy